KIJKEN IN DE KEUKEN VAN HET BETAALDE VOETBAL!

Dat deden we met een groep scheidsrechters uit onze regio, met bestuurders, trainers etc, aan de hand van de nationaal en internationaal bekende scheidsrechter in het betaalde voetbal, SIEME MULDER uit het Groningse Uithuizermeeden.Hij is 37 jaar en fluit sinds 2014 onze eredivisiewedstrijden en buitenlandse wedstrijden.

Een boeiende man,die van zijn hobby (“scheidsrechteren”) zijn beroep heeft gemaakt. Hoe hij dagelijks kilometers “draaft” om in conditie te blijven, veel van huis (getrouwd en 2 kinderen!)is, om als scheidsrechter  het volk en de spelers te laten horen en zien, dat voetbal ook aan spelregels gebonden is. Geen gemakkelijke taak!!. De kritiek is niet altijd lovend!!! Dat  bleek wel uit de reacties (vooral via de sociale media)die men krijgt.

Siemen vertelde boeiend over de contacten met de grote clubs, de ontvangst, de “knotsgekke” supporters en ook de contacten (soms goede) met de spelers.

De nog niet zo lang bestaande V.A.R. (Video Arbitrale Referee)kwam deze avond ook duidelijk aan de orde.  Soms met al zijn voordelen(is die bal nou wel of niet over de lijn, is het wel of geen off-side, wel of geen rode kaart enz. enz.).Bij de bezoekers liepen de meningen duidelijk uiteen van voor of tegen. En ook Siemen had zo wel zijn vraagtekens, hij was al enkele keren “VAR-scheidsrechter”geweest.  Slotconclusie van ons allen was toch wel: Ook de V.A.R. is een mens en dus zal zijn beslissing ook altijd subjectief zijn.

Een goede keus van enkele scheidsrechters uit ons dorp om deze leuke avond te organiseren!