Van de verzorger………..

Zomerprikkels
Misschien ken je het wel: je bent tevreden met het grootste deel van je lichaam, maar dat ene hoopje vet dat zo hardnekkig op je buik blijft zitten… daar wil je eigenlijk ontzettend graag vanaf. Je bent zeker niet de enige met zo’n probleem! Veel mensen hebben specifieke probleemzones; de bovenbenen, heupen en buik zijn waarschijnlijk de meest genoemde voorbeelden. En hoe kom je nu van dat vet af?

Plaatselijk vet verbranden,
zo vertellen slimme reclames in de dieetindustrie je! Helaas is het niet zo makkelijk. In dit artikel leg ik je uit waarom plaatselijk vet verbranden niet werkt – en hoe je dan wel van dat hinderlijke buikje af komt.

Plaatselijk vet verbranden kan niet
Vet is in feite de manier van het lichaam om energiereserves op te slaan tot je ze in de toekomst nodig hebt. Dat vet wordt ongeveer evenredig over je lichaam verdeelt, zodat de verhoudingen redelijk gebalanceerd blijven.
Wanneer je vervolgens vet verbrandt, doordat je minder calorieën binnenkrijgt dan je verbruikt, bepaalt het lichaam ook weer helemaal zelf op welke plekken dat gebeurt – en over het algemeen zal dus ook de vetverbranding over het hele lichaam evenredig plaatsvinden.
Je kunt je buikspieren dus trainen zo veel je wilt, maar de energie die daarvoor wordt aangeleverd, komt van het vet over je hele lichaam, niet alleen uit dat vetrolletje naast je buikspieren.
Het is belangrijk om dit te beseffen zodat je niet wanhopig veel buikspieroefeningen gaat doen terwijl je niet beseft dat je eigenlijk counter-productief bezig bent. Concentreer je op grote compound oefeningen (meerdere spiergroepen tegelijk), waarmee je spiergroei stimuleert en dus veel calorieën verbrand, hiermee zal je sneller vet verbranden!

Hormonen
Toch zie je vaak dat mensen op bepaalde plaatsen meer vet opslaan dan op andere plaatsen, bijvoorbeeld op hun bovenbenen of buik. Dat is toch niet echt een gebalanceerde opslag? Dat klopt; dergelijke ‘vetoverschotten’ op bepaalde plaatsen hebben doorgaans te maken met de verhouding van hormonen in je lichaam.
Het hormoon oestrogeen staat er bijvoorbeeld om bekend dat het vetopslag rond de benen en billen stimuleert. Buikvet wordt bijvoorbeeld weer geassocieerd met een teveel van het stresshormoon cortisol. En speciaal voor de heren: Alcohol geeft je het idee dat je er relaxed van wordt, echter veroorzaakt dit een urenlange stressreactie welke je lichaam weer tegenwerkt door het cortisol gehalte te verhogen. Let ter controle maar eens op het verschil van je rust hartfrequentie met- en zonder alcohol.
Een dergelijk hormoonoverschot zorgt ervoor dat vet relatief veel naar een bepaalde plaats gestuurd wordt, waardoor het extra lastig wordt om op die plaats weer slanker te worden.
De enige remedie is je voedingspatroon aanpassen, geduld hebben en vooral niet elke dag geobsedeerd voor de spiegel staan!

Geen crash diëten
De oplossing die veel afslankprogramma’s geven, is een dieet waarbij je in korte tijd waanzinnig veel afvalt, zodat al die vetreserves allemaal verdwijnen. Vaak wordt dat advies nog gecombineerd met ‘geheime trucs’ waarmee je plaatselijk vet zou kunnen verbranden. Nu je weet dat dat onmogelijk is, besef je waarschijnlijk ook dat je dit soort programma’s maar beter links kunt laten liggen.
Plaatselijk vet verbranden is dus niet mogelijk. Dergelijke crash diëten zijn in werkelijkheid niet alleen waanzinnig ongezond, ze hebben ook nog eens nauwelijks effect. Je lichaam gaat door het calorieën tekort uiteindelijk spierweefsel aanspreken om aan voldoende energie te komen. Het gevolg is dat je lichaam steeds minder snel calorieën verbruikt, met als gevolg dat je snel aankomt zodra je weer normaal gaat eten.

Wel afvallen
Is het dan wel mogelijk om van die vetophopingen af te komen? Jazeker, maar helaas is er geen snelle short-cut die ervoor zorgt dat je binnen een maand op je gewenste figuur zit, zo werkt je lichaam simpelweg niet.
Wat je zult moeten doen, is geleidelijk en op een gezonde manier afvallen: zorg met een klein calorieëntekort dat je maximaal 500-750 gram vet per week verliest, zodat je geen last krijgt van het welbekende jojo-effect. Geef het voldoende tijd, waarschijnlijk is je probleemzone de laatste plaats waar het vet zichtbaar begint te verdwijnen.

Spieren trainen
Eerder noemde ik dat plaatselijk trainen niet helpt om plaatselijk vet te verbranden, omdat de energie toch van over je hele lichaam gehaald wordt. Toch is er één reden dat het zin kan hebben om de spieren op je probleemplek te trainen, ook al raak je er plaatselijk niet direct vet mee kwijt.
Door spierweefsel op te bouwen verhoog je het dagelijks calorieverbruik in rust en zorg je er bovendien voor dat je huid er op de plek in kwestie strakker en minder ‘kwabbig’ uitziet.
Zo voorkom je dat je buik of bovenbenen er mollig uit blijven zien, ook wanneer je eenmaal van dat laagje vet af bent!

Meten is weten
Tenslotte is het belangrijk om de weegschaal zoveel mogelijk links te laten liggen. Spiermassa is nu eenmaal zwaarder dan vetmassa waardoor de weegschaal tijdens het proces wel eens demotiverend kan werken. 500 gram vet verlies betekent niet automatisch een halve kilo minder gewicht!
Beter is het om wekelijks torso, buik, heupen en bovenbenen op te meten. Dat zie je het werkelijk resultaat en het werkt een stuk motiverender.

Succes!

Jacques Smits, Sporttherapeut/Verzorger VV Wacker 06-15438822
DearBodyWorks Sporttherapie

 

Reacties kunnen niet achtergelaten worden op dit moment.